Zakupy online

Jak robić zakupy z zagranicznych sklepów internetowych?

Aż 72% polskich internautów regularnie dokonuje zakupów w internecie – tak wynika z raportu „E-commerce Polska 2020” przygotowanego przez firmę Gemius. Jeśli jednak chodzi o zakupy online w sklepach zagranicznych, to jedynie 30% Polaków deklaruje taką chęć. Wiele osób wciąż obawia się spraw dotyczących płatności, a także długiego czasu dostawy lub nawet tego, że po prostu nigdy nie dostaną przesyłki. W tym artykule rozwiewamy wszelkie wątpliwości i wyjaśniamy, jak w bezpieczny sposób kupować w zagranicznych sklepach online.

Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych

Mimo że odsetek Polaków kupujących w zagranicznych sklepach w sieci wciąż jest niewielki, to badacze rozwoju e-commerce wskazują trend wzrostowy przy samym zainteresowaniu tego typu zakupami. Z wyżej wspomnianego raportu wypływają następujące wnioski:

  • takimi konsumentami są najczęściej osoby młode w przedziale wiekowym 15-24 lata, z wyższym wykształceniem, które deklarują dochód gospodarstwa domowego równy lub wyższy niż 6000 złotych;
  • najczęściej wybieranym serwisem do zakupów za granicą przez internet jest AliExpress (50% respondentów). Na drugim miejscu znalazł się eBay (19%), a zaraz za nim Amazon (16%). Do pozostałych sklepów zagranicznych zalicza się również Wish czy Zalando;
  • nieznacznie częściej za granicą kupują mężczyźni oraz osoby z większych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców);
  • z kolei do najczęściej kupowanego za granicą towaru zaliczają się odzież i akcesoria, obuwie oraz odzież sportowa.

Powodem, dla którego Polacy decydują się robienie zakupów, jest głównie niższa cena interesujących ich produktów. Inną przyczyną jest po prostu brak dostępności konkretnego towaru w Polsce. Z kolei przeszkodą stojącą na drodze do zagranicznych zakupów online jest przede wszystkim obawa związana z dokonywaniem płatności zagranicznych, a także bariera językowa.

Jak płacić w zagranicznych sklepach internetowych?

Niewiele sklepów zagranicznych oferuje możliwość opłacenia zamówienia przy odbiorze, dlatego przeważnie nie obejdzie się bez płatności internetowych. Podobnie jak przy zakupach w polskich sklepach internetowych możesz wybrać najbardziej odpowiadającą Ci formę płatności. Oferta ta jednak nie jest aż tak bogata, jak w rodzimych sklepach: rzadko można spotkać chociażby możliwość płacenia BLIK-iem. Sprzedawcy zagraniczni oferują najczęściej płatność kartą, a także wykonanie szybkiego bądź tradycyjnego przelewu. Szczegóły dotyczące płatności kartą zostały opisane w dalszej części artykułu. Jeśli zaś chodzi o tradycyjne przelewy, to warto zwrócić uwagę na dwa ich rodzaje. Pierwszym z nich jest przelew SEPA, czyli takie dokonywane w Jednolitym Obszarze Płatności i rozliczane w euro. W przypadku tych przelewów nie ma żadnych pośredników, co niweluje dodatkowe opłaty i usprawnia proces transakcji. Środki na koncie sklepu mogą pojawić się nawet następnego dnia roboczego. Warunkiem dokonywania przelewów jest posiadanie numeru IBAN (26-cyfrowy kod). Drugim rodzajem przelewu jest SWIFT. Dotyczy płatności dokonywanych poza terenem Unii Europejskiej, działa więc na skalę globalną. Z tego powodu w transakcjach uczestniczą pośrednicy, co wiąże się z naliczaniem dodatkowych kosztów. Z kolei szybkie przelewy dokonywane są za pomocą tzw. bramek płatniczych, które przetwarzają konkretne serwisy. W przypadku zagranicznych płatności najbardziej popularnym serwisem tych usług jest PayPal. Aby jednak móc korzystać z usług tego pośrednika, musisz mieć założone indywidualne konto. Wszystko zrealizujesz na stronie internetowej, która w razie potrzeby przekieruje Cię na odpowiednią witrynę płatniczą.

Płatność kartą

Płatność kartą to jedna z metod płatności możliwych do zrealizowania przez internet. W Polsce najpopularniejsza jest karta kredytowa Mastercard lub Visa, ale przez sklepy zagraniczne akceptowane są także American Express i Discover. Podczas finalizacji zamówienia, podpinasz swoją kartę do sklepu, wpisując w formularzu jej numer oraz datę ważności. Sklep internetowy pobiera wtedy odpowiednią kwotę z Twojego konta (wlicza się w to cena towaru i koszty przesyłki). W przypadku dokonywania transakcji zagranicznych z użyciem nie tylko płatności kartą, ale także tradycyjnych bądź szybkich przelewów warto zwracać uwagę na kursy walutowe. Niestety przelicznik w banku, jeśli posiadasz jedynie konto w złotówkach, często jest o kilka, a nawet kilkadziesiąt groszy większy niż aktualny średni kurs. Jeśli więc masz zamiar regularnie dokonywać płatności w zagranicznych sklepach lub po prostu nie chcesz przepłacać na przewalutowaniu, warto rozważyć założenie konta walutowego. Nie musisz robić tego w zagranicznym banku – wiele polskich również umożliwia założenie takiego konta. Trzymaj wtedy pieniądze w takiej walucie, w jakiej najczęściej dokonujesz płatności zagranicznych.

Wysyłka w zagranicznym sklepie internetowym

Gdy kupujemy produkty w sklepie znajdującym się poza Twoim krajem zamieszkania, zawsze trzeba nastawić się na wydłużony czas oczekiwania. Wiąże się to nie tylko ze sprawami logistycznymi i odległością między sklepem a klientem, ale także uwarunkowaniami prawnymi dotyczącymi handlu międzynarodowego. Chodzi tu o kwestię cła. Kupując w sklepach na ternie Unii Europejskiej, nie musisz obawiać się naliczania dodatkowych opłat. Jeśli jednak zamawiasz spoza Europy, np. z Chin czy USA, musisz liczyć się z tym, że jeśli wartość Twojej paczki przekroczy 150 euro, zostanie naliczony nie tylko podatek VAT w wysokości 23%, ale także podatek celny. „Przetrzymywanie” paczki w urzędzie celnym wydłuży także czas dostarczenia jej do Twoich rąk. A co z prawem do zwrotu zamówionych produktów? W tym przypadku jest podobnie: sklepy internetowe zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej rządzą się tymi samymi prawami co te w Polsce. Przy zakupach przysługuje Ci więc 14 dni kalendarzowych na zwrot oraz 2 lata gwarancji. Z kolei sklepy spoza Unii niekoniecznie muszą przyjmować zwroty. Przed dokonaniem zakupu warto zapoznać się z polityką zwrotów i reklamacji udostępnioną na witrynie internetowej sprzedawcy.

Do zakupów za granicą przekonuje się coraz więcej polskich konsumentów. Zagraniczny sklep internetowy może mieć w swej ofercie towar, który nie jest dostępny w Polsce, a dodatkowo niskie koszty wysyłki mogą znacząco zachęcić do skorzystania z usługi zagranicznego sprzedawcy. Warto pamiętać o bezpiecznych metodach płatności i zwracać uwagę na politykę zwrotów.