Proces zakupowy

Przebieg procesu zakupowego w Internecie

Jeśli miejscem, w którym rozwijasz swój biznes, jest Internet, to na pewno chcesz, aby stronę Twojego sklepu odwiedzało jak największa liczba użytkowników. Aby osiągać jak najlepsze wyniki, musisz zaprojektować odpowiedni proces zakupowy dla swoich klientów. Da Ci to niezbędne informacje oraz pomoże podnieść wyniki sprzedażowe. Dowiedz się wszystkiego o procesie zakupowym, czym jest oraz jak z niego odpowiednio korzystać.

Proces zakupowy – definicja

Czym jest proces zakupowy klienta w sklepie internetowym? Każdy z właścicieli firm, które rozwijają swoją markę w branży e-commerce, musi znać definicję tego pojęcia. Jest to inaczej ścieżka, którą klient musi pokonać od momentu zaistnienia chęci i potrzeby zakupu produktu do finalizacji zamówienia. Pojęcie to obejmuje kroki, jakie kolejno wykonuje użytkownik Twojego internetowego sklepu. Monitorowanie tego procesu pomoże przedsiębiorcy jak najlepiej poznać swoją grupę docelową i stworzyć profil osób, do których skutecznie możesz kierować swoje działania marketingowe. Pozwoli to również zmodernizować i ulepszyć stronę sklepu internetowego.

Każdy klient sklepu, nie tylko internetowego, przechodzi jakiś proces zakupowy. Zanim jednak klient zdecyduje się na zakup w Twoim sklepie, dochodzi do wielu zmiennych sytuacji, z których warto wyciągać wnioski. Potencjalny klient szuka różnych rozwiązań oraz ułatwień, rozważa i wybiera spośród możliwych opcji, zanim zdecyduje się na transakcję. Dowiedz się, jakie są etapy procesu zakupowego, aby poznać jak najlepiej swoich potencjalnych konsumentów.

Proces zakupowy – etapy

Jednym z pierwszych etapów są szeroko zakrojone działania marketingowe. Nie czekaj, aż klient sam znajdzie Twój sklep i zdecyduje się skorzystać z Twojej oferty. Musisz wyjść mu naprzeciw, „zarzucić sieci” i zachęcić do zainteresowania się Twoimi produktami bądź usługami. Najczęściej tego typu działania odbywają się za pomocą mediów społecznościowych. Pamiętaj także o dobrej promocji marki, która skutecznie zachęci klienta. Kiedy klient już uświadomi sobie potrzebę i wyrazi chęć zakupu Twoich produktów bądź usług, musi dotrzeć na Twoją stronie sklepu. Może dotrzeć do niego z różnych miejsc. Najczęściej użytkownik wchodzi na Twoją witrynę z wyszukiwarki Google. Inną drogą jest także wejście z pozycji mediów społecznościowych, na przykład z Instagrama czy fanpage’a na Facebooku. Klient może także bezpośrednio wpisać nazwę Twojej witryny w przeglądarkę i znaleźć się od razu na stronie. Jest to kluczowy moment i ważne jest, by podjąć wszelkie środki, aby nie zniechęcić klienta do opuszczenia strony podczas zakupów. Jakie są etapy procesu zakupowego klienta w Twoim sklepie internetowym? Proces zakupowy rozpoczyna się wtedy, gdy klient zacznie wybierać dane artykuły spośród różnych towarów w Twoim sklepie. Użytkownik będzie przeglądał zakładki oraz kategorie, aby znaleźć odpowiednie produkty bądź usługi, które go zainteresują. Ważne jest, by zagwarantować użytkownikom jak największą wygodę oraz przejrzystość.

Ścieżka zaczyna się od karty produktowej. Jest to pierwszy etap drogi klienta. Z pomocą karty produktowej poznaje dokładne informacje o produkcie, jego cechy oraz zalety. Przegląda zdjęcia, warianty do wyboru, zapoznaje się z opiniami innych klientów. Jeśli klientowi odpowiadają zaproponowane warunki (koszty, możliwości dostawy, sposoby płatności), przechodzi do kolejnego etapu, jakim jest „koszyk”. Jest to miejsce, w którym znajduje się podsumowanie składanego zamówienia. To w nim kupujący zapoznaje się z wszystkimi produktami, które ma zamiar zakupić – ich liczbą, parametrami, a także kwotą do zapłacenia. Dalszy etap to składanie zamówienia, czyli wypełnianie danych niezbędnych do dokonania zakupu. Klienci wypełniają formularze, wybierają sposób realizacji zamówień, dostawy oraz rodzaj płatności za towar. Proces zakupowy konsumenta powinien zakończyć się bezpośrednio pokryciem kosztów transakcji zakupionych artykułów. Jeśli klient otrzyma możliwość zapłaty od razu po złożeniu zamówienia, sprawi to, że nie rozmyśli się po chwili z zakupu. Pamiętaj, że na tym nie kończy się walka o klienta. Aby zwiększyć szansę, że ten wróci do Twojego sklepu, warto zadbać o odpowiednią obsługę po złożeniu zamówienia. Szybkość realizacji zamówienia również sprawi, że konsument będzie zadowolony ze sfinalizowanych zakupów.

Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Jakie są proste metody, aby podnieść efektywność procesów zakupowych? Kluczem do przyciągnięcia klientów do sklepu internetowego oraz zachęcenia ich do pozostania na stronie jest odpowiednia optymalizacja strony i procesu składania zamówienia. Warto mieć na uwadze kilka elementów, które mogą całkowicie zmienić lub wpłynąć na decyzję zakupową konsumenta. Ważnym sposobem utrzymania uwagi klienta w sklepie internetowym jest odpowiednio zaprojektowana karta produktu. Jej estetyczne i czytelne zaprojektowanie pomoże w pozyskiwaniu nowych klientów i zachęci do kliknięcia przycisku „kup teraz”. Najważniejszymi elementami karty produktu, które powinny być najlepiej wyeksponowane, są: cena produktu, przycisk zakupu oraz dostępne metody płatności czy koszty dostawy. Wyeksponowanie tych danych jest ważne w procesie zakupu. Klient z pozycji karty produktu powinien otrzymać wszystkie niezbędne informacje, które będą mu potrzebne do złożenia zamówienia. Zachętą mogą się okazać także oferty, takie jak informacje o promocjach, zniżkach na produkty czy propozycje podobnych towarów. Odbiorca tego typu komunikatów powinien poczuć się zachęcony do kupna.

Pamiętaj, że im prościej, tym lepiej. Twój sklep internetowy zyska, gdy karta produktowa będzie miała zachęcający i czytelny design. Najważniejsze informacje powinny być widoczne na pierwszy rzut oka. W przeciwnym razie zniechęcony użytkownik może zrezygnować z zakupów. Zasada minimalizmu powinna znaleźć zastosowanie także w procesie składania zamówienia. Pamiętaj, że im mniej kroków do realizacji zamówienia, tym lepiej. Skrócenie procesu zamówień zminimalizuje ryzyko porzucenia koszyka przez użytkownika. Co więcej, dobrą metodą jest umożliwienie klientom składania zamówień bez zakładania konta. Proces ten zniechęca wielu potencjalnych klientów stron internetowych do realizacji transakcji.

Podsumowanie

Jako właściciel i sprzedawca internetowy warto zrobić wszystko, by usprawnić proces zakupowy w Twoim e-sklepie. Powyższe informacje i wskazówki pomogą Ci zoptymalizować ścieżkę zakupową, co przełoży się na większe zadowolenie ze sprzedaży i jej zwiększenie. Aby to zrobić, warto być świadomym procesu, jaki przechodzi każdy z potencjalnych klientów. Powinien on być jak najprostszy i jak najbardziej zrozumiały, by zachęcić użytkownika do przechodzenia kolejnych etapów. Dobrze jest także zaznajomić się z kilkoma ulepszeniami, takimi jak uproszczenie karty produktowej, które może wpłynąć na decyzję zakupową konsumenta. Pamiętaj, że każde dodatkowe zamówienie w Twoim sklepie to krok ku rozwojowi Twojej marki.