Paczki

W jaki sposób przesyłki trafiają do automatów paczkowych?

Dostawa do Paczkomatu to najpopularniejsza metoda dostarczania przesyłek wybierana przez Polaków, która umożliwia wygodne odbieranie przesyłek w dogodnych dla adresata godzinach. Wszystko za sprawą powiększającej się wciąż liczby punktów na terenie kraju, z których można korzystać 24/7. Chcesz dowiedzieć się, jak wygląda dostawa przesyłek do automatów paczkowych i poznać ten proces od wewnętrznej strony? W tym artykule zgłębiamy działanie tej usługi kurierskiej!

Co to jest automat paczkowy?

Automaty paczkowe, znane szerszemu gronu jako Paczkomaty to samoobsługowe maszyny służące nadawaniu i odbieraniu przesyłek krajowych. Punkty dostępne są obecnie w większości polskich miast, a na obszarze kraju znajduje się ponad 12 000 urządzeń. Największą zaletą korzystania z sieci innowacyjnych maszyn jest ich dostępność. Paczkę można odebrać lub nadać przez 24 godziny w ciągu doby i 7 dni w tygodniu, dzięki czemu użytkownik może sam zdecydować o najbardziej odpowiadającej mu porze wykonania tych czynności. Usługa ta cechuje się niskim kosztem oraz szybkością działania. Najczęściej nadana przesyłka już kolejnego dnia roboczego może znaleźć się u odbiorcy, a dzięki opcji „Paczka w Weekend”, swoje zamówienie możesz otrzymać również podczas dni wolnych. Wdrożenie automatów paczkowych do branży kurierskiej znacznie usprawniło proces realizacji zamówień firmom funkcjonującym w branży e-commerce, a korzystanie z Paczkomatów pokochały osoby, które dużo czasu spędzają poza domem i nie mają możliwości w pełni korzystać z usług tradycyjnych firm kurierskich.

Automaty paczkowe pozwalają użytkownikom robiącym zakupy online nie zwracać uwagi na godziny pracy kurierów i cieszyć się możliwością wyboru własnego terminu odbioru. Usługa jest bezpieczna, a Ty możesz kontrolować każdy etap przebytej drogi paczki, dzięki funkcji internetowego śledzenia przesyłki. Taka opcja dostępna jest na stronie internetowej InPostu oraz w aplikacji mobilnej InPost Mobile. Dodatkowym atutem jest rozmieszczenie Paczkomatów. Dzięki ustawieniu sieci maszyn w popularnych lokalizacjach i w niewielkiej odległościach od siebie, z usług firmy InPost można skorzystać w drodze do pracy, sklepu lub podczas spaceru. W ofercie można znaleźć również ciekawą propozycję dla firm, skierowaną głównie do przedsiębiorców w branży e-commerce.

Dostarczanie paczek do Paczkomatu

Jak wygląda proces dostarczania paczek do maszyn samoobsługowych? Jeśli podczas składania zamówienia w sklepie internetowym zdecydujesz się na dostarczenie towaru za pośrednictwem Paczkomatu, podczas dopełnienia formalności musisz podać swoje dane osobowe, numer telefonu, adres mailowy, a następnie wybrać Paczkomat położony najbliżej dogodnej dla Ciebie lokalizacji. W następnym kroku przedstawiciele firmy zobowiązani są nadać Twoje zamówienie, wybierając się w tym celu do najbliższego urządzenia. Takie same działania musisz wykonać również Ty, jeśli chcesz skorzystać z usługi dostawy przez Paczkomat w prywatnych celach. Jeśli chcesz znaleźć automaty paczkowe położone najbliżej miejsca zamieszkania lub Twojego aktualnego położenia wystarczy, że odwiedzisz stronę internetową InPost lub skorzystasz z aplikacji mobilnej. Wyszukaj sekcję „Znajdź Paczkomat” i wpisz w wyszukiwarce miasto, ulicę, kod pocztowy lub nazwę maszyny, a automatycznie wyświetlą Ci się punkty w najbliższej okolicy. Możesz również skorzystać z automatycznego zlokalizowania Twojego położenia, by przyśpieszyć ten proces.

Nadanie przesyłki do Paczkomatu może się odbyć na dwa sposoby, a pierwszy z nich wymaga zainstalowania w telefonie aplikacji mobilnej. W kolejnych etapach należy podążać zgodnie z instrukcjami zawartymi w sekcji „Nadaj”, która jest oznaczona żółtą ikoną ze strzałką. Wypełnij formularz danych osobowych i opłać swoją paczkę. Otrzymasz kod QR oraz 9-cyfrowy kod nadania, dzięki którym umieścisz swoją przesyłkę w maszynie. Druga metoda opiera się na wydrukowaniu etykiety nadania, którą możesz wygenerować na stronie internetowej InPostu w zakładce „Szybkie Nadania” podając dane odbiorcy, nadawcy oraz inne potrzebne informacje. Z tak przygotowanym pakunkiem możesz udać się do Paczkomatu i po zeskanowaniu zawartego na etykiecie kodu włożyć paczkę do skrytki, która otworzy się automatycznie po wykonaniu tej czynności. Przedstawione sposoby to opis drogi przesyłki do Paczkomatu, która jest w rękach nadawcy, ale w całym procesie dostarczania, paczka zmienia swoje położenie. Omówmy teraz etap przybycia pakunku do Paczkomatu odbiorcy.

Do automatów samoobsługowych, w których oczekuje przesyłka, przyjeżdżają kurierzy firmy dostawczej i zabierają nadane paczki do oddziału InPost, w którym są sortowane i w następnej kolejności przekazywane do dalszego transportu. Nadana paczka trafia do punktu paczek w mieście docelowym jej podróży lub okolicznym punkcie, a stamtąd przekazywana jest do Paczkomatów wskazanych przez odbiorcę. W momencie dostarczenia paczki przez kuriera adresat otrzymuje powiadomienie w aplikacji lub na adres mailowy zawierające kod QR i kod do odebrania przesyłki. Korzystając z aplikacji można również odebrać paczkę zdalnie. Będąc przy Paczkomacie wystarczy kliknąć „Otwórz skrytkę zdalnie” i nie trzeba już podchodzić do ekranu i wpisywać kodu. Tak prezentuje się cały cykl dostarczania paczek do automatów paczkowych. Pozostaje tylko odebrać swój pakunek, który będzie dostępny przez 48 h od momentu umieszczenia go w skrytce przez kuriera.

Optymalizacja procesu dostawy do automatów paczkowych

Korzystanie z Paczkomatu to wygodna opcja, która umożliwia zdalne odbieranie i nadawanie paczek, dzięki aplikacji InPost Mobile. Taka technologia pozwala w jeszcze szybszy sposób odebrać paczkę i nadać ją bez konieczności wydruku etykiety. Dodatkowo usługa wysyłki do Paczkomatu jest przyjazna środowisku. Dostarczanie zamówionych paczek do zbiorowych miejsc odbioru zamiast pod wskazane przez użytkowników adresy przyczynia się do redukcji emisji spalin i ogranicza tworzenie się ulicznych korków. Większość pojazdów dostawczej floty stanowią samochody elektryczne. Ponadto firma świadcząca usługi dostaw do automatów paczkowych proponuje eko rozwiązania, nakłaniając konsumentów do dobierania odpowiednich rozmiarów pakunku wobec wysyłanych towarów oraz zachęca do wyruszenia z domu w celu ich odebrania. Innowacyjnym rozwiązaniem firmy InPost, którym wyróżniają się automaty samoobsługowe, jest wprowadzenie Multiskrytki. To funkcjonalność, która pozwala na umieszczenie kilku paczek nadanych do jednego odbiorcy w jednej przestrzeni Paczkomatu, dzięki czemu może odebrać je, podając jednorazowo otrzymany kod. Ilość pakunków zależna jest od gabarytów każdej przesyłki oraz czasu ich dostarczenia do punktu. Jeśli wszystkie kupione towary dostępne są w magazynie i zostaną wysłane w tym samym czasie, to istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że kurier InPost umieści je w jednej skrytce.