Zakupy online

Dlaczego warto zapisywać się do newsletterów?

Newslettery stały się dziś niejako standardem i nieodłącznym elementem działań marketingowych. Niosą ze sobą szereg korzyści, przez co ilość subskrybentów sukcesywnie rośnie. Większość z nich jest darmowa i nie wymaga zobowiązań, w każdej chwili można zrezygnować z subskrypcji. Użytkownicy zapisani do newslettera danej marki otrzymują interesujące treści, promocyjne oferty oraz liczne kody zniżkowe. Jako pierwsi dowiadują się o nowościach czy planowanych zmianach. Jest to idealne narzędzie do budowania i umacniania relacji marki z klientem.

Newsletter – co to takiego?

Angielskie słowo „newsletter” dosłownie tłumaczone na język polski to „list z wiadomościami”. Są to wiadomości e-mail wysyłane systematycznie do określonej grupy odbiorców. Treści newslettera dostosowane są do konkretnej branży. Ich zadaniem jest budowanie i podtrzymywanie stałej relacji oraz komunikacji z klientem. Newsletter zawiera m.in. informacje o promocjach, ofercie, nowościach, zmianach oraz aktualizacjach w obrębie danej firmy czy tematu. Prenumerata newsletterów w większości przypadków jest bezpłatna. Co powinien posiadać dobrze przygotowany newsletter?

  • Jeden stały wygląd szablonu, w którym zmienna jest tylko treść. Odbiorca przyzwyczaja się do układu i wyglądu tej wiadomości.
  • Kreatywny i angażujący tytuł, wyróżniający się wśród wielu innych wiadomości. Ma on na celu zwrócenie uwagi, zachęcenie do otwarcia maila i zapoznania się z jego treścią.
  • Treść skierowaną przede wszystkim do subskrybentów, ponieważ to na ich zainteresowaniu zależy markom najbardziej. Wysyłana wiadomość powinna być przemyślana i odpowiadać na oczekiwania i potrzeby osób, do których dociera.
  • Treść premium, która jest wartością dodaną do tego, co odbiorca znajdzie na stronie lub w sklepie. Jest to powód, dla którego klienci chcą dostawać dany newsletter. Treścią premium mogą być np. kody rabatowe, poradniki, e-booki, informacje dotyczące nowości, wyprzedaży itd.
  • Odpowiednią długość, ponieważ zbyt długie treści w formie tzw. bloku tekstu mogą odstraszać. E-mail wzbogacony o atrakcyjne rozmieszczenie tekstu z zastosowaniem akapitów, wypunktowań i wyróżnień wartościowych informacji będzie bardziej interesujący dla subskrybentów.
  • Niezwykle istotna jest również regularność. Newsletter powinien być wysyłany z jednakową częstotliwością np. co dwa tygodnie.

Newsletter jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na zbudowanie relacji pomiędzy marką a klientem. Różni się znacząco od tradycyjnego spamu reklamowego, który trafia na skrzynki pocztowe każdego dnia. Najważniejszym wyróżnikiem newslettera jest fakt, że aby go otrzymać, użytkownik musi się do niego dobrowolnie zapisać. W związku z tym odbiorca otrzymuje treści, którymi jest zainteresowany. Dzięki temu pozostaje w ciągłym kontakcie z wybraną firmą, jest na bieżąco z rozwojem jej oferty i zmianami w proponowanych przez nią usługach.

Jak zapisać się do newslettera?

Newsletter stał się obecnie standardowym narzędziem komunikacji marek z klientami. Dziś niemal wszystkie sklepy, również te tradycyjne, zaczęły coraz intensywniej promować tę formę nawiązywania relacji z subskrybentami. Formularze zapisu to miejsca, gdzie odwiedzający stronę mogą zapisać się do newslettera. Można zobaczyć je najczęściej w górnej lub dolnej części strony, pod wpisami na blogu lub w formie pop-up’ów (wyskakujących okien). Każda z tych form cechuje się czymś innym. Jedne są mniej, a drugie bardziej skuteczne. Ważne jest to, aby formularz nie rozpraszał potencjalnych klientów oraz przyciągał za pomocą wartości, które oferuje. Po odnalezieniu go na stronie zapis nie powinien stanowić problemu. Formularze są zazwyczaj bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Zapis do newslettera wymaga podania adresu e-mail oraz wyrażenia zgody na otrzymywanie tego rodzaju informacji handlowej drogą elektroniczną. Istotne jest również to, że gdy newsletter nie będzie spełniał oczekiwań użytkownika, ten może w każdej chwili zrezygnować z jego otrzymywania. Adres e-mail zostanie wówczas usunięty z listy mailingowej danej firmy. Jak wygląda przykładowa ścieżka zapisu do newslettera?

  1. Po odnalezieniu formularza zapisu użytkownik wpisuje maila w module lub w pop-up’ie.
  2. Użytkownik otrzymuje prośbę o potwierdzenie swojego adresu mailowego.
  3. Następnie użytkownik potwierdza adres mailowy i otrzymuje obiecany bonus (np. personalizowana oferta, zniżki, kody na darmową dostawę itd.)

Jak pozyskać klientów do sklepu internetowego?

Rosnąca konkurencja na rynku branży e-commerce sprawia, że pozyskiwanie nowego klienta do sklepu internetowego nie należy do najłatwiejszych. W przypadku nowych marek, które dopiero startują w sieci, problemem jest anonimowość. Zadaniem właścicieli danego przedsiębiorstwa jest zbudowanie świadomości marki oraz skłonienie klienta do robienia zakupów właśnie w ich sklepie. Wiąże się to z ciągłą pracą nad optymalizacją sklepu i licznymi działaniami marketingowymi. Czynnikiem zachęcającym do promowania marek w Internecie jest z pewnością rosnące zainteresowanie zakupami w sieci oraz ilość osób, które korzystają z tego rozwiązania. Ogromnym plusem pozyskiwania klienta przez Internet jest to, że niemal każde prowadzone działanie można łatwo analizować i mierzyć pod kątem opłacalności.

Niezwykle skuteczny jest e-mail marketing, dzięki któremu można pozyskać klienta za pomocą poczty elektronicznej. Newsletter pozwala marce zyskać dodatkowy sposób komunikacji z klientami poprzez przedstawienie oferty i angażowanie subskrybentów w różne działania (np. konkursy). Aby pozyskiwać nowego klienta za pomocą newslettera, należy pamiętać o przedstawieniu odpowiednio dopasowanej komunikacji. Spersonalizowane wiadomości zwiększają zadowolenie odbiorcy oraz sprawiają, że użytkownik bardziej ufa danej marce, co w konsekwencji przekłada się na sprzedaż. Za pomocą tego narzędzia marki mogą pokazać „ludzką twarz”, stają się autentyczne i godne zaufania w oczach konsumentów. E-mail daje możliwość dostarczenia treści bezpośrednio do subskrybentów w dowolnym momencie, dlatego też poczta elektroniczna jest idealnym kanałem do tworzenia zaangażowanych odbiorców.

Możliwość stałego kontaktu pozwala na prezentowanie ofert, budowanie zaufania, ale także na zwiększanie ruchu na stronie lub blogu oraz na poznanie potrzeb odbiorcy. Subskrypcja newslettera jest typową transakcją w sieci – użytkownik oddaje swój adres e-mail ze zgodą na otrzymywanie wiadomości w zamian za treści, które są dla niego przydatne. Chcąc więc pozyskiwać klientów do sklepu internetowego, przedsiębiorcy powinni rozważyć stworzenie newslettera dopasowanego do swojej branży i potencjalnych odbiorców.