Technologie moblilne

Technologie mobilne w e-commerce – najważniejsze informacje

W 2021 roku właściciele sklepów internetowych zarejestrowali mnóstwo pozytywnych reakcji na wykorzystanie przez nich technologii mobile. Urządzenia mobilne powoli przejmują coraz większą część branży e-commerce. Jednak czym tak naprawdę może być m-commerce?

Technologie mobilne – definicja

Technologie mobilne wchodzą w skład szerszego pojęcia „nowych technologii”. Skupiają się przede wszystkim na wprowadzaniu innowacji oraz rozwijaniu już posiadanej wiedzy. Także branża e-commerce nie jest im obca. Nowe technologie spełniają coraz to ambitniejsze wymagania klientów, wprowadzając kompleksowe rozwiązania i rozbudowując istniejące platformy. Nie tak dawno mówiono, że skupiają się wyłącznie na desktopach (komputerach stacjonarnych) oraz Internecie. Można jednak powiedzieć, że wraz z nadejściem 2016 roku weszliśmy w erę mobile: smartfony, tablety, a nawet smartwatche po raz pierwszy w historii naszego kraju wygenerowały większy ruch w sieci od desktopów. Jednak popularyzacja smartfonów nie powinna być dla nas ewenementem. Już od kilku lat urządzenia przenośne powoli wypierają komputery. Wpływ na to mają różne globalne trendy, takie jak np. przyzwyczajenie społeczeństwa do stałego pozostawania online. Mianem technologii mobilnych określa się zarówno hardware (smartfony, tablety), jak i software (oprogramowanie i aplikacje mobilne) lub, mówiąc prościej, nowe produkty dostępne za pośrednictwem tego sektora.

Technologie mobilne w biznesie

Technologie mobile w najbliższych latach skrajnie odmienią wygląd rynku e-commerce. Początki tych zmian widać już teraz, choćby patrząc na nagłą popularyzację płatności zbliżeniowych, przelewów BLIK, czy ogólne poruszenie w sprawie aplikacji w sklepach internetowych. W takim razie jakie trendy najprawdopodobniej wejdą za niedługo w życie wraz z rewolucją mobilną? Przede wszystkim gwałtownie wzrośnie wolumen sprzedaży produktów za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Większość potencjalnych klientów dalej będzie korzystać z tradycyjnej witryny sklepu internetowego robiąc pojedyncze zakupy. Apki natomiast przeznaczone będą dla stałych klientów, oferując im ciekawe programy lojalnościowe i różnego rodzaju bonusy. Płatność za zakupy online także może ulec sporej zmianie. Już w zeszłym roku można było zauważyć zainteresowanie branży płatnościami mobilnymi, umożliwiającymi łatwy zakup produktów. Apple Pay, Google Pay i BLIK to pierwsze mobilne formy transferu środków, które znacznie przyspieszyły robienie zakupów online. Za niedługo każdy sklep internetowy będzie wprowadzał więcej metod płatności. Kto wie, może za niedługo sprzedawcy pozwolą użytkownikom na płatność w kryptowalutach? Patrząc na ich stale rosnącą popularność, można spodziewać się w zasadzie wszystkiego.

Kolejnym rosnącym w siłę aspektem technologii mobilnych jest możliwość geolokalizacji ich użytkowników. Dzięki określeniu miejsca, w którym znajduje się klient, sprzedawcy są w stanie spersonalizować swoje działania marketingowe. Przykładowo jeśli konsument używa swojego smartfona w pobliżu wybranego sklepu, w prosty sposób można dopasować reklamy i powiadomienia, które otrzymuje. Dużą rolę na tym polu ma odgrywać ma także kontekst, czyli m.in. historia wyszukiwania i ogólne zainteresowania użytkowania rejestrowane na podstawie jego dotychczasowej aktywności. Nie od dziś wiadomo, że sztuczna inteligencja wspierana przez takie firmy, jak m.in. Google czy Facebook zbiera takie informacje, udoskonalając proces targetowania reklam. Poza samą personalizacją ważnym aspektem nowego marketingu jest jego pozorna nieinwazyjność. Klienci nie chcą czuć się śledzeni (ani tym bardziej bombardowani) setkami reklam danego typu po jednorazowym wyszukaniu produktu w sieci. Dopasowanie powiadomień musi więc przede wszystkim oferować produkty, które zainteresują konsumenta – jednak nie może zalewać go reklamami oferującymi praktycznie identyczne usługi.

Zalety aplikacji mobilnej w e-commerce

Pomimo potencjalnie niewyczerpanego potencjału branży e-commerce każdy internetowy sklep napotka w końcu problemy związane z przyciągnięciem nowych klientów. Ich rozwiązaniem może być wykorzystanie urządzeń mobilnych i związanych z nimi aplikacji. Promocyjne oferty ograniczone czasowo, powiadomienia Push, unikalny wygląd – to tylko kilka z wielu możliwości technologii mobilnych. Użytkownicy mogą zostać nimi zachęceni zarówno do swoich pierwszych zakupów w danym sklepie, jak i pozostania w nim na dłużej. Programy lojalnościowe, z którymi można się już spotkać w wybranej aplikacji dedykowanej, pozwolą zatrzymać nowo sprowadzonych użytkowników. Kolejnym ciekawym aspektem obecnym w urządzeniach mobilnych jest ich dobre przystosowanie do innowacji. Aplikacja pozwala przedsiębiorcom w bezpieczny sposób prowadzić eksperymenty sprzedażowe, które w zależności od swojej skuteczności mogą następnie bezproblemowo wprowadzić na stałe.

Czy mobile commerce to przyszłość zakupów?

Ciekawą teorią na temat przyszłości m-commerce podzieliło się niedawno samo Google. Według jednej z największych firm świata decyzje zakupowe kreowane są w tzw. „mikromomentach”. Potencjalni klienci, wpisując hasła w wyszukiwarkę, kierują się zwykle jedną z czterech chęci: poszerzenia wiedzy, zakupu produktu, zlokalizowania czegoś i znalezienia instrukcji. Moment, w którym użytkownik szuka potrzebnych informacji, jest idealny dla przedsiębiorców do zaoferowania mu swoich usług. Google od jakiegoś czasu samo stosuje ten schemat. Widać to choćby w pierwszych wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe optymalizują m.in. layout wyszukiwarki (np. po użyciu słów „gdzie jest”, zamiast linków u góry wyświetlana jest mapa z lokalizacją) oraz wyświetlają inne potencjalnie interesujące odnośniki. Dlaczego wysoka pozycja w Google jest tak ważna? Ekrany smartfonów, pomimo stale rosnących rozmiarów, nigdy nie zmieszczą na sobie tylu informacji, co monitor komputera. Z tego względu kilka pierwszych informacji ukazanych na samej górze zwykle zajmą całą powierzchnię wyświetlacza. Fakt, że Google coraz częściej wdraża tę teorię w życie, jasno pokazuje, w którym kierunku zmierza sprzedaż w sieci. Dodając do tego wspomnianą wcześniej lokalizację użytkownika oraz targetowanie reklam, można jasno stwierdzić, że technologie mobilne w marketingu internetowym zajmują obecnie kluczową pozycję.

Kolejnym elementem, przez który mobile commerce raczej na pewno zdominuje rynek zakupów w Internecie, jest jego intuicyjność i prostota. W XXI wieku dzieci otoczone są technologią już od najmłodszych lat. Zdecydowanie więcej młodych osób korzysta na co dzień z telefonu niż z komputera. Z tego powodu są o wiele lepiej zaznajomieni z oprogramowaniem mobilnym. Ponadto prawie każdy z nich korzysta z social media. Platformy społeczne są idealnym miejscem do reklamowania swoich usług. Największe firmy świata też zdają sobie z tego sprawę. Widać to choćby po wprowadzeniu Marketplace do Facebooka i Instagrama. Co więcej, tak jak wspominaliśmy wcześniej, smartfony, tablety oraz inne przenośne urządzenia wyprzedziły komputery stacjonarne, generując więcej ruchu w sieci. Podsumowując, m-commerce jest już popularniejszy od jakiejkolwiek innej branży nowego handlu, a kolejne pokolenie konsumentów tylko zwiększy ten współczynnik. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby urządzenia przenośne zdominowały rynek sprzedaży towaru- przez Internet.