Zakupy online

Czynniki wpływające na popularność sklepów online

Jakie czynniki wpływają na popularność sklepów internetowych? Zamówienia będą składane przez klientów chętniej, jeżeli będą mogli utożsamić się z marką lub produktami. W branży e-commerce niezwykle ważne jest to, aby zadbać o pozytywne wrażenia klientów, szybkość realizowania każdego zamówienia, ale też o kontakt między firmą a użytkownikami. Dobrym rozwiązaniem jest zbudowanie społeczności wokół marki. Jak stworzyć profesjonalny sklep w Internecie?

Czym jest profesjonalny sklep internetowy?

Zastanawiasz się jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym? Profesjonalny e-sklep to przede wszystkim witryna przyjazna użytkownikom. Przecież to właśnie o zamówienia składane i opłacane przez klientów opiera się ogólne funkcjonowanie biznesu. Warto poświęcić czas na doskonalenie UX (z ang. User Experience), aby utrzymać obecnych klientów, ale też pozyskać jak najwięcej nowych odbiorców. Jak to zrobić? Warto wczuć się w sytuację klienta i wyobrazić sobie, że chce poznać produkt najlepiej jak może. Niestety przez to, że cała transakcja odbywa się przez Internet, nie jest on w stanie dotknąć czy dokładnie obejrzeć produktów, którymi jest zainteresowany. Z pomocą przychodzą zdjęcia. Powinny być wykonane z różnych stron, aby klient mógł zobaczyć również boki produktu, a nie tylko front. Wiele firm, głównie odzieżowych, decyduje się również na umieszczenie na swojej stronie nagrań, w których modelka prezentuje strój w ruchu. To świetne rozwiązanie na przybliżenie klientom charakterystyki danego materiału czy określenia stopnia dopasowania rozmiaru do sylwetki. Mimo wszystko trudno ocenić, czy produkt na pewno będzie właściwy dla kupującego. Może warto obniżyć cenę wysyłki? Jeżeli takie rozwiązanie nie jest możliwe, można przemyśleć wydłużenie czasu na zwrot produktu. Zamiast standardowych 14 dni, można rozszerzyć ten czas na przykład do 30 dni, aby konsumenci mogli swobodnie przymierzyć konkretny przedmiot, a w razie niedopasowania spokojnie odesłać go do siedziby marki. Z uwagi na takie rozwiązanie, trzeba również wziąć pod uwagę metody płatności, jakie oferuje strona. Profesjonalna witryna powinna mieć w ofercie zarówno płatność za pobraniem w momencie dostarczenia przesyłki przez kuriera, jak i szybką płatność mobilną. Takie rozwiązania z pewnością wpłyną na postrzeganie konkretnego sklepu jako bardziej profesjonalnego!

Jak zrobić dobry sklep internetowy?

Aby biznes z branży e-commerce odniósł sukces, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim należy skupić uwagę na użytkowniku, który może stać się potencjalnym klientem. Warto zadbać więc o user experience. Składa się na to całość wrażeń, jakich doświadcza konsument podczas korzystania z produktu. W przypadku sprzedaży online jest to utrudnione, ponieważ nie możemy fizycznie pokazać klientowi przedmiotu, sprawić, żeby dotknął produkt i obejrzał go z każdej strony. Warto więc zrekompensować klientom te niedogodności — można zastanowić się nad wydłużeniem czasu zwrotu lub obniżeniem ceny za dostawę. Wszystkie działania podjęte w celu ułatwienia procesu realizacji zamówienia z pewnością sprawią, że sprzedaż produktów wzrośnie!

Osoby, które prowadzą sklepy internetowe, powinny też dbać o marketing. Jak to zrobić? Warto rozwijać społeczność. Najprostszym sposobem jest rozwijanie mediów społecznościowych, które pomogą klientom utożsamić się z marką. Koszty prowadzenia kont na popularnych portalach społecznościowych są znikome, więc nie wpłyną na ogólne wydatki firmy. Może to jednak pomóc w sprzedaży konkretnych produktów. Możliwość dodawania kreatywnych zdjęć i przedstawienia funkcjonowania firmy, tworzenie angażujących treści oraz kontakt z użytkownikami to tylko część z wielu zalet, jakie wynikają z obecności w mediach społecznościowych.

Profesjonalny sklep z branży e-commerce będzie odpowiednio funkcjonował, jeśli wokół biznesu utworzy się społeczność. Zakupy online będą się opierały o opinie wystawione przez innych konsumentów, co wpłynie na wzrost sprzedaży. Oczywiście, jeśli wcześniej właściwie zadba się o pozytywne wrażenia każdego z użytkowników! Członkowie społeczności, którzy śledzą nowości pojawiające się na rynku, będą również promować produkty dostępne w konkretnym sklepie internetowym. Wszystkie te czynniki wpływają na pozytywny odbiór sklepu online!

Jak reklamować sklep internetowy w sieci?

Aby dotrzeć do dużego grona klientów, warto odpowiednio zareklamować swój sklep. Jak to zrobić? Jest kilka sprawdzonych i przede wszystkim skutecznych sposobów na wypromowanie swojego biznesu z branży e-commerce.

  • E-mail marketing — trzeba rozpocząć od zbudowania bazy mailingowej, która nie jest zależna od żadnej innej platformy. To znaczy, że na stronie sklepu warto umieścić bota, który będzie zbierał adresy mailowe osób przeglądających witrynę. Oczywiście za ich zgodą! Najczęściej rozwiązane jest to w formie „call to action” — „podaj adres e-mail, aby otrzymywać personalizowane oferty i kody rabatowe”. To naprawdę działa!
  • Influencer marketing — blogerzy zazwyczaj zamieszczają oferty współpracy na swoich stronach internetowych. Wielu z nich ma również możliwość wystawienia faktury, co ułatwi proces rozliczenia. Podejmując się współpracy z influencerem nie trzeba obawiać się oskarżeń o wykupienie pozytywnej opinii. Wielu z nich zastrzega sobie w umowie prawo do rzetelnej oceny, co oznacza, że nie podejmie się współpracy, jeżeli produkt nie sprawdzi się podczas użytkowania przez niego. Jak influencer może pomóc? Przede wszystkim może organizować konkursy dla swoich odbiorców, w których nagrodą będzie konkretny produkt z oferty sklepu lub zniżka na całość zamówienia. Może również zamieszczać artykuły sponsorowane lub posty na platformach społecznościowych. Świetnym rozwiązaniem jest również nagranie video z recenzją danej usługi lub produktu. Wszystko to wpłynie na wiarygodność oraz świadomość marki w gronie potencjalnych klientów!
  • Pozycjonowanie SEO — ważna jest również pozycja, jaką zajmuje sklep internetowy w wyszukiwarce. Warto zwrócić uwagę na takie działanie, które pomogą w uzyskaniu wysokiej pozycji, co najmniej w TOP 10, ale też wygenerują odpowiednią konwersję wejścia na stronę do złożenia zamówienia, a finalnie zakupu. Z drugiej strony, pozycjonowanie witryny sklepu jest trudniejsze niż w przypadku innych stron. Głównie ze względu na dużą liczbę podstron. Warto zatrudnić specjalistę ds. pozycjonowania SEO lub poświęcić dużo czasu na samodzielne podjęcie się tego odpowiedzialnego zadania!

Wykorzystanie powyższych rozwiązań sprawi, że klienci będą chętniej składać zamówienia. Warto rozważyć obniżenie cen dla użytkowników, którzy dotarli na konkretne strony naszego biznesu za pomocą wyszukiwarki lub z polecenia celebryty. Z pewnością doda to biznesowi autentyczności, a właścicielom — zarobku!