Paczki

Jak poprawnie stworzyć drzewo kategorii zakupowych?

Dobrze skonstruowane drzewo kategorii pozwala płynnie poruszać się po sklepie internetowym nawet osobie, która pierwszy raz odwiedza witrynę. W strukturze takiej domeny powinien znaleźć się podział na główne kategorie produktów, podkategorie i strony pojedynczych towarów znajdujących się w ofercie. Takie działanie wykonuje się z myślą o użytkowniku i ułatwieniu jego podróży po sklepie, która ma służyć udanym zakupom oraz zarobkowi sprzedawcy. Właściciele sklepów internetowych powinni skupić się na jak najlepszym rozwoju swojego biznesu oraz obsłudze zamówień. Najważniejsza jest przejrzystość domeny i zadbanie o odpowiednią nawigację, ale jak to zrobić?

Czym jest drzewo kategorii w sklepie internetowym?

Właściciele firmy, którzy chcą czerpać zyski z e-commerce, powinni w pierwszej kolejności zająć się stworzeniem dobrze działającej strony internetowej swojego sklepu oraz pomyśleć nad jej strukturą. Prawidłowo przygotowany schemat działania domeny charakteryzuje się tym, że od strony głównej wychodzą linki prowadzące do kategorii oraz podkategorii, natomiast z sekcji tych można przejść dzięki kolejnym linkom do pojedynczych stron produktów. Taki układ w sklepie internetowym przypomina strukturę drzewa, dlatego każdy, kto jest w jakiś sposób powiązany z handlem elektronicznym posługuje się terminem „drzewo kategorii”, gdy ma na myśli wygląd i strukturę sklepu internetowego. Można powiedzieć też, że schemat nawigacji na stronie składa się z kilku poziomów (kategorie, podkategorie, strony produktów), dzięki którym klienci mogą w łatwy sposób przemieszczać się po sklepie. Strona główna powinna stanowić warstwę zero, na której zostały rozmieszczone najmocniejsze linki domeny. Kolejno poziom pierwszy tworzą linki prowadzące do głównych kategorii, a dodawane podkategorie to następne warstwy. Im jest ich więcej, tym mają słabszą moc w stosunku do linków wychodzących wprost ze strony głównej. Sprawdzonym sposobem umieszczenia linków do kolejnych kategorii sklepu jest utworzenie menu rozwijanego, dzięki któremu nawigacja na stronie nie stanowi problemu – bez względu na to, na jakiej podstronie aktualnie znajduje się użytkownik. Ilość kategorii oraz podkategorii uzależniona jest od typu branży i posiadanego zaplecza produktów w sklepie internetowym. Poprawnie stworzone drzewo kategorii zakupowych pozwoli Ci zwiększyć ruch w sklepie internetowym.

InPost abonamenty

Kategorie sklepu internetowego

Kategorie w sklepie internetowym stanowią podstawę do znalezienia produktów przez klientów w wyszukiwarce oraz zapewniają optymalną nawigację na stronie sklepu. Odpowiednio stworzone drzewo kategorii stanowi o sukcesie zakupów, ponieważ przemieszczając się między utworzonymi sekcjami, konsument może z łatwością znaleźć towar, na którym mu zależy najbardziej. Struktura kategorii powinna być stworzona precyzyjnie na podstawie posiadanego asortymentu. Podstawową własnością jest utworzenie w pierwszej kolejności sekcji ogólnych, które będą grupować poszczególne rodzaje dostępnych produktów lub inne podkategorie. Nazwy nie powinny być długie, lecz zwięzłe i precyzyjne na tyle, by użytkownik od razu wiedział, jaki rodzaj towaru znajduje się na konkretnej podstronie. Najłatwiej zacząć od najbardziej pożądanych kategorii asortymentu, którego na stronie sklepu jest najwięcej. Jeśli chcesz wyróżnić jakąś grupę produktów – utwórz w jej obrębie mniejszą podkategorię, dzięki czemu użytkownik łatwiej zlokalizuje szukane artykuły. Takie zawężanie kręgów poszukiwania bardzo ułatwia przemieszczanie się po całym drzewie kategorii. Wiele sklepów konkuruje ze sobą pod względem zapytań w wyszukiwarce na to samo hasło odpowiadające produktowi, który znajduje się w ich ofercie. W celu zwiększenia sprzedaży i podniesienia pozycji swojej domeny w wynikach wyszukiwania, należy tworzyć kategorie o nazwie odpowiadającej słowom kluczowym przypisanych do danego artykułu, co ułatwi ich wyszukiwanie konsumentom w sieci. Warto zadbać o opisy kategorii w sklepie internetowym opracowane zgodnie z zasadami pozycjonowania SEO oraz tworzenie treści, które są angażujące dla gości w sklepie internetowym. Staraj się dodawać takie kategorie, do których z łatwością będzie można dopasować nowo pojawiające się artykuły w Twoim sklepie.

Struktura kategorii całego drzewa może być również zawarta w bocznym menu wyboru, które znajduje się przeważnie po lewej stronie witryny internetowej. Linki prowadzące do kolejnych podstron znajdują się pod sobą i opisane są odpowiadającymi im nazwami kategorii oraz podkategorii. Takie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy sklep posiada bardzo duży asortyment, dzięki czemu nawigacja w sklepie zostaje ułatwiona. W przypadku wielu sklepów internetowych sprawdzi się również utworzenie pomocnej w poruszaniu się po podstronach witryny poziomej belki zwanej breadcrumbs. Obecność takiego modułu pozwala użytkownikowi łatwo powrócić do poprzednio wyświetlanej strony.

Produkty w sklepie internetowym

Najważniejszym celem każdej osoby, która prowadzi sklep internetowy, jest sprzedaż jak największej ilości dostępnych w nim produktów. Klienci bardzo często szukają w sieci towarów, wpisując do wyszukiwarki ich nazwę oraz pożądane cechy jak marka lub model danego artykułu. Mając to na względzie, warto stworzyć takie nazwy produktów, które jak najlepiej będą odpowiadać zapytaniom użytkowników, co ułatwi znalezienie produktów w Twoim sklepie. Nazwa produktu nie powinna być długa i zawierać dużej ilości technicznych danych go opisujących. Dobrze jest skupić się na przedstawieniu modelu, marki i zawrzeć w nazwie rodzaj grupy produktów, do którego można zaklasyfikować wystawiany artykuł na stronie sklepu. Niektóre towary cechują się posiadaniem nazwy własnej, która podawana jest przeważnie w reklamach i można ją łatwo przypasować do produktu. W takim przypadku warto również rozważyć dopisanie jej w nazwie, dzięki czemu potencjalni klienci łatwiej będą mogli wyszukać produkt.

W tworzeniu podstron produktów na stronie internetowej poza łatwą dostępnością dla użytkownika ważne jest również wykonanie działań, które będą sprzyjać zdobywaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Prawidłowe umieszczenie produktów w strukturze drzewa kategorii daje możliwość unikalnego pozycjonowania i stworzenia sieci linkowania wewnętrznego w obrębie jednej domeny. Mowa o linkowaniu z kategorii do produktu oraz z podkategorii do produktu. Trzymanie się takiej struktury pozwala stworzyć nowe kategorie, które można kolejno pozycjonować w zakresie słów kluczowych dotyczących produktu. Innym rozwiązaniem, które sprawdzi się w ramach prowadzenia działań marketingowych, jest linkowanie do konkretnego produktu bezpośrednio ze strony głównej. Użytkownicy odwiedzający sklep, w pierwszej kolejności mogą zobaczyć atrakcyjną ofertę, której zadaniem jest nakłonić ich do zakupu. Dodatkowo takie działanie zwiększa moc linku prowadzącego do sprzedawanego artykułu.

Strony produktów sklepu internetowego podobnie jak pozostałe kategorie powinny cechować się wartościowym contentem, który ma zainteresować potencjalnych nabywców. W opisie nie powinno zabraknąć istotnych cech wartościujących produkt oraz treści namawiających do zakupu. Warto wykorzystać opinie innych użytkowników, którzy zakupili artykuł i są zadowoleni. Należy również pamiętać o optymalizacji. Do podstawowych działań z tego zakresu należy odpowiednie oznaczanie nagłówków w kodzie strony, które powinny jednocześnie stanowić nazwę produktu oraz używanie powiązanych słów kluczowych sprzyjających znalezieniu strony produktu Twojego sklepu innym użytkownikom w Internecie.