Wysyłka produktów

Jaki czas na wysyłkę towaru ma sklep internetowy?

Raporty badań rynku e-commerce ukazujące się systematycznie jednoznacznie pokazują, że coraz częściej i chętniej kupujemy przez internet. W 2021 roku już ponad 70% polskich internautów przyznaje się do dokonywania zakupów w sieci i dotyczy to różnorodnych produktów: elektroniki, ubrań, butów, a nawet produktów spożywczych. W związku z rozwojem handlu elektronicznego rodzi się coraz więcej pytań o prawa konsumenta. Mimo że kupujący stają się coraz bardziej świadomi obowiązujących zasad, wciąż pozostają pewne wątpliwości, jak chociażby te związane z realizacją zamówień i dostarczenia rzeczy. W tym artykule wyjaśniamy, ile czasu na wysyłkę towaru ma sklep internetowy i na jakich zasadach się to odbywa.

Czas realizacji zamówienia

Sam proces zakupowy polega na zawarciu umowy między sprzedawcą a kupującym. W Polsce wszelkie prawa dotyczące zawierania umów konsumenckich podczas dokonywania zakupów, zarówno stacjonarnie, jak i przez internet, określa Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku, a także niektóre zapisy w Kodeksie cywilnym. Z kolei na terenie Europy zasady te są regulowane przez dyrektywy Unii Europejskiej, m.in. Dyrektywę Rady w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa. W świetle tych przepisów sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Czas ten liczy się od następnego dnia od złożenia zamówienia przez konsumenta i wysłania potwierdzenia przyjęcia go przez sprzedawcę. We wspomniane 30 dni wlicza się również czas dostawy zamówionego produktu. Sprzedawca i konsument mogą również indywidualnie ustalić dostawę produktu w innym terminie – muszą na to się jednak zgodzić obie strony. Ma to miejsce w przypadku indywidualnych zamówień, np. ubrań szytych na miarę bądź towaru, który jest specjalnie sprowadzany lub kupowany w trybie preorder. Jeśli natomiast dany sklep z góry oświadcza, że termin realizacji wynosi np. 14 dni, to okres 30 dni go nie obowiązuje.

Paczka – czas dostawy

Jak wcześniej wspomniano, realizacja zamówienia jest ściśle związana z dostawą, dlatego sprzedawca musi uwzględnić czas wysyłki. Poszczególny czas dostawy zależy od tego, na jaką formę zdecyduje się konsument, od firmy kurierskiej, a także od odległości od miejsca nadania do miejsca dostawy produktu. Przeważnie okres ten wynosi od 2 do 5 dni roboczych, jednak może się znacznie wydłużyć, zwłaszcza przy zakupach z zagranicy. Sklepy internetowe, którym zależy na przyciągnięciu jak największego grona konsumentów, powinny oferować co najmniej dwie formy dostaw. Z raportu „E-commerce Polska 2020” przeprowadzonego przez firmę Gemius wynika, że klient w Polsce najczęściej wybiera dostawy do maszyny paczkowej (61%). Na drugim miejscu widnieje dostawa paczek kurierem do domu bądź biura (55%), a na trzecim dostawa paczek do domu bądź biura przez listonosza (33%). Warto pamiętać, że te preferencje uzależnione są chociażby od miejsca zamieszkania konkretnego klienta. Osoby z mniejszych miejscowości lub wsi będą częściej wybierały usługi kuriera, lub tradycyjnej poczty ze względu na brak dostępu do punktów odbioru – nawet pomimo faktu, że Paczkomaty InPost sukcesywnie umieszczane są w coraz większej liczbie miejsc w Polsce.

Allegro – ile czasu na wysyłkę?

Allegro to najpopularniejsza platforma typu marketplace w Polsce, zrzeszająca ogromną liczbę sklepów internetowych, a także prywatnych sprzedawców. Jakiś czas temu, we współpracy z firmą InPost, powstała oferta dostaw, korzystna zarówno dla klienta, jak i sklepów. Poprzez korzystanie z tej usługi, konsument może zdecydować się na kilka form dostarczenia towaru:

  • Allegro Paczkomaty24/7 InPost,
  • Allegro miniKurier24 InPost,
  • Allegro Kurier24 InPost.

Główną zaletą dla sprzedawców jest możliwość oferowania klientowi darmowego zwrotu towaru, a także bezpłatny odbiór paczek przez kuriera z siedziby firmy (o ile jednorazowo nada się co najmniej 5 przesyłek). Dodatkową korzyścią jest także pełna kontrola nad statusem wysyłki oraz możliwość zaoferowania swoim klientom skorzystania z przesyłki pobraniowej. Polega ona na opłaceniu zamówionych produktów przy odbiorze paczki z punktu odbioru. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały proces dostaw przebiega szybciej i w bardziej bezpieczny sposób.

Gdy termin realizacji zamówienia się wydłuża

Konsument kupił dany towar, minęło 30 dni, a zamówienie nie zostało dostarczone. Co zrobić w takim przypadku? Najlepiej bezzwłocznie skontaktować się ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia sprawy. Nawet gdy błąd wyniknął po stronie kuriera (gdy podczas dostawy paczka się zgubiła), odpowiedzialność spada na sprzedawców. Wtedy sklep powinien ponownie wysłać konsumentowi zamówiony przez niego produkt. Każdy klient sklepu internetowego ma także prawo domagania się zwrotu pieniędzy w przypadku nieuzasadnionego wydłużenia terminu dostawy zamówionego towaru. Ustawa o ochronie praw konsumenta mówi również o tym, że sprzedawcy powinni informować swoich konsumentów, gdy dane zamówienie nie może zostać zrealizowane i – co za tym idzie – zwrócenie pieniędzy. Taka sytuacja ma miejsce, gdy zabraknie danych produktów na stanie, a dodatkowy towar nie może zostać sprowadzony.

Warto pamiętać, że wszelkie zasady obowiązujące przy zakupach powinny być zawarte w ogólnodostępnym regulaminie sklepu internetowego. Szczegółowe informacje można znaleźć przeważnie w stopce na stronie internetowej. Regulamin pojawia się również przy rejestracji konta przez klienta. Sama dostępność regulaminu oraz zawarte w nim przejrzyste, zgodne z prawem konsumenckim zasady mogą być uważane za potwierdzenie wiarygodności sklepu.

Zakupy online cieszą się coraz większą popularnością, a internauci cenią sobie przede wszystkim oszczędność czasu podczas całego procesu zakupowego. Jedynym mankamentem okazuje się dostawa towaru oraz jej koszt, dlatego ważne jest, aby sprzedawcy umieszczali wszystkie istotne informacje przy zamówieniu i pilnowali czasu, jaki mają na jego zrealizowanie. Z kolei konsument powinien pamiętać o swoich prawach i domagać się zwrotu pieniędzy, gdy będzie to konieczne.