Sprzedaż online

Jak zachęcić klienta do skorzystania z oferty e-sklepu?

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce w Polsce sprawił, że z roku na rok otwiera się coraz więcej sklepów internetowych z niemal każdej branży handlowej. Okres pandemii dodatkowo zachęcił konsumentów do zakupów w sieci. Z jednej strony, dla właściciela sklepu internetowego jest to szansa na pozyskanie nowych klientów, z drugiej zaś oznacza, że konkurencja drepcze mu po piętach. Z tego artykułu dowiesz się, jak zachęcić klienta do skorzystania z Twojej usługi. Należy bowiem dbać nie tylko o sam proces sprzedaży, ale także komunikację z użytkownikami sieci i budowanie z nimi relacji.

Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Przyciąganie klienta do sklepu internetowego wiąże się nie tylko z dobrym marketingiem (o którym piszemy poniżej), ale także z bardziej techniczną stroną prowadzenia działalności. W tym kontekście warto zainteresować się działaniami SEO i optymalizacją, które pomogą umieścić Twoją stronę internetową wysoko w wynikach wyszukiwania. W tym celu warto również zwiększyć konwersję, czyli wskaźnik efektywności działań marketingowych. Jest to współczynnik wyrażony w procentach, który pokazuje, ile osób wykonało pożądaną przez Ciebie akcję, czyli np. zapisało się do newslettera bądź zakupiło dany produkt w sklepie. Aby wskaźnik ten był na wysokim poziomie, należy zadbać o wygląd strony internetowej oraz jej działanie oparte na zasadach UX (user experience). W ich zakres wlicza się między innymi odpowiednie zaprojektowanie przycisków „Call to Action” czy optymalizacja treści na stronie. Ważne jest również, aby każdy produkt był dokładnie opisany bez nadmiernego wychwalania – wystarczy opisać parametry oraz przedstawić zalety wynikające z kupna akurat tego konkretnego przedmiotu. Niezbędne są również słowa kluczowe, czyli konkretne frazy umieszczane w opisie produktu, które wpłyną na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Takie działanie wygeneruje ruch na Twojej stronie internetowej i zwiększy szansę na sprzedaż.

Promocja w mediach społecznościowych

Social media stały się narzędziem, bez którego niemal nie można się obejść przy działaniach content marketingu. Posiadanie kont na platformach społecznościowych nie tylko pozwoli Ci pokazać się potencjalnym klientom, ale także uwiarygodnić swoją działalność. Warunkiem jest jednak regularne prowadzenie konta, wstawianie interesujących i estetycznych zdjęć, które będą harmonizowały z Twoim wizerunkiem, a także pozyskiwanie realnych odbiorców – nigdy nie decyduj się na kupno obserwujących, ponieważ wpłynie to niekorzystnie na Twoją działalność. O wiele ważniejsze są interakcje z użytkownikami pod postami. Warto również dostosować odpowiednie platformy do grona odbiorców. Oczywiście możesz postawić na działalność na wszystkich kanałach, jednak pochłonie to bardzo dużo czasu i pracy. O wiele efektywniejsze będzie przeprowadzenie analizy, zastanowienie się, kim jest Twój klient (jaki jest jego wiek, skąd pochodzi, co go interesuje, jakie strony w sieci może przeglądać), a następnie wybranie odpowiedniej platformy do komunikacji. Dla przykładu: jeśli Twoje produkty mają trafić do młodszej generacji, najlepszym medium ku temu będzie TikTok. Z kolei osoby starsze, w wieku 30-50 lat częściej przesiadują na Facebooku – warto więc rozważyć założenie tam strony. Ważne jest, aby forma promowania produktów była dostosowana do branży, na jaką się decydujesz, tematyki i tego, kim są Twoi klienci.

Jak przekonać klienta do zakupu?

Przyciągnięcie uwagi klienta to jedno, jednak zatrzymanie go w sklepie i zachęcenie do dokonania zakupu to zupełnie inna sprawa – choć równie istotna. Przekonanie klienta nie opiera się tylko na zaoferowaniu niższej i bardziej atrakcyjnej ceny produktu. Badania zachowań konsumenckich w Internecie, takie jak raport „E-commerce w Polsce 2020” przeprowadzone przez Gemius wykazują, że klienci sklepów internetowych, oprócz samej ceny produktu, podczas składania zamówienia zwracają uwagę na koszty wysyłki, metody płatności czy możliwość bezpłatnej dostawy. Aby więc doszło do złożenia zamówienia w Twoim sklepie online, zaoferuj swojemu klientowi różnorodne metody płatności. Z badań wynika, że do najchętniej wybieranych form należą szybkie przelewy, a także płatność BLIKIEM. Pozwoli to także zapewnić bezpieczeństwo podczas dokonania zakupu i wzbudzi zaufanie wśród konsumentów.

Zadbaj także o co najmniej dwie formy dostawy towaru, które będą różniły się ceną, uwzględniając także różne potrzeby klientów. Niektórzy z nich preferują dostawę do Paczkomatów, natomiast tym, którzy nie mają dostępu do punktów odbioru, zaproponuj wysyłkę produktów na przykład kurierem. Warto również, w miarę możliwości, zastanowić się nad oferowaniem darmowej dostawy. Jest to łatwiejsze w większym sklepie internetowym, który działa na skalę globalną, jednak mniejszy sprzedawca również może skorzystać z tej opcji. Często sklep oferuje darmową dostawę od konkretnej wartości złożonego zamówienia (np. od 250 zł). Taka praktyka nie tylko zachęci klientów do zakupu w Twoim e-sklepie, ale także „zmusi” do dokupienia kilku rzeczy, aby nie ponosić kosztów wysyłki.

Jak zatrzymać klientów na dłużej w sklepie internetowym?

Po zwróceniu uwagi konsumenta na Twój sklep internetowy i zachęceniu go do dokonania zakupów przyszedł czas na jeszcze jeden krok. W ostatniej części tego poradnika podpowiadamy, jak sprawić, aby pierwsze zakupy nie były tymi ostatnimi, ponieważ nie tylko nowi, ale i lojalni i powracający klienci przekładają się na zwiększenie sprzedaży. Każdy klient zwraca przede wszystkim uwagę na jakość kupowanego produktu, ważna jest więc zgodność oferty z jej opisem. Ponadto, zadbaj o jak najdogodniejszy przebieg procesu sprzedaży, aby klient nie czuł się zagubiony i mógł postępować intuicyjnie. Istotne jest także budowanie relacji z klientami, co można robić poprzez wysyłanie klientom newslettera, w którym będziesz informować o nadchodzących wyprzedażach lub przedstawiać merytoryczne i ciekawe informacje związane z Twoją branżą. Stwórz program lojalnościowy, dzięki któremu Twój klient będzie mógł zbierać punkty za dokonywane zakupy, co przełoży się na rabaty i oferty promocyjne np. z okazji urodzin. Taka praktyka ma szansę sprawić, że internauci będą powracali do sklepu, ponieważ na zakupach zyskają dodatkowe korzyści.

Zakupy online to duża oszczędność czasu, dlatego coraz więcej polskich klientów decyduje się na kupowanie wszelkich produktów w Internecie. Warto więc pamiętać, że zadowolony klient to klucz do sukcesu, ponieważ nie tylko będzie dokonywał zakupów w Twoim sklepie internetowym, ale także może polecić go swoim znajomym czy rodzinie. Zadbaj o jakość sprzedawanego produktu, odpowiednią promocję oraz dodatkowe rabaty, a z pewnością zachęcisz klienta do zakupu.