Łańcuch dostaw

Bezpieczeństwo łańcucha dostaw – co to oznacza?

Na zadowolenie klienta wpływa nie tylko jakość produktu dostarczonego pod wskazany adres. To także bezpieczeństwo łańcucha dostaw, czyli logistyka oraz proces transportu, który przesyłka musi pokonać do momentu dostarczenia. Czym charakteryzuje się bezpieczny łańcuch dostaw i jak wykorzystać tę wiedzę w swojej firmie?

Czym jest łańcuch dostaw?

Łańcuch dostaw to pojęcie, które powinno interesować nie tylko przedsiębiorców prowadzących własną firmę i korzystających z usług logistycznych. To pojęcie dotyczy każdego, kto zamawia rzeczy z Internetu. Co jest istotne w łańcuchu dostaw? Inaczej supply chain, to proces, który produkt musi przebyć do momentu, aż trafi w ręce klienta, czyli do zrealizowania zamówienia.

W łańcuchu dostaw mieszczą się jednak szersze pojęcia, wykraczające poza zwykłą logistykę. Dotyczy on nie tylko realizacji zamówień, ale i pozyskiwania materiałów i surowców, przez produkcję, aż po wysyłkę do klienta. W jego skład wchodzą wszystkie czynności związane z transportem, kończąc się na dostarczeniu gotowego produktu konsumentowi. Towar wędruje od wytwórcy do dystrybutora, który umieszcza partie produktu w sklepie stacjonarnym, lub do centrów dystrybucyjnych, czyli miejsc magazynowania, i stamtąd do klientów robiących zakupy elektronicznie. Dalsza droga produktu możliwa jest dzięki operatorom logistycznym, czyli kurierom. Podstawa bezpieczeństwa łańcucha dostaw opiera się więc na odpowiednim dobieraniu zaufanych partnerów, operatorów, przewoźników, którzy zagwarantują, że do klienta trafi bezpieczny produkt. Wszystkie elementy łańcucha muszą być jakościowo spójne, by zagwarantować konsumentom odpowiednio zrealizowane zamówienie, gwarantując należytą jakość poszczególnych procesów produkcji.

Na czym polega bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw?

Efektywność łańcucha dostaw jest podstawą w funkcjonowaniu firmy. Co może przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa i wydajności w łańcuchu dostaw? Jakie działania należy podjąć, aby zniwelować zakłócenia w łańcuchach dostaw? Ważną kwestią jest odpowiednie magazynowanie z użyciem nowoczesnych technologii. Właściwy sposób magazynowania wpływa zaś na skuteczną i satysfakcjonującą dystrybucję, dzięki której produkt zostanie dostarczony pod właściwy adres. Odpowiednia dbałość o magazyny, a przy tym o wdrożenie technologii etykietowania, nowoczesnej automatyzacji oraz innych to podstawa efektywności, która zdecydowanie ulepszy cały proces. Na polu zarządzania łańcuchem dostaw niezwykle istotne są również odpowiednie strategie zarządzania. Zarządzanie operacjami magazynowymi, automatyzacja transportu, odpowiedni projekt logistyczny kompletowania zamówień, to wszystko może znacząco usprawnić organizację oraz pomóc w odpowiednim magazynowaniu towarów.

Nie ulega wątpliwości, że to działalność transportu ma duże znaczenie dla odpowiedniego funkcjonowania łańcuchu dostaw. Częste zakłócenia na tym polu wynikają z braków w podejściu do bezpieczeństwa, w tym m.in. zagrożenie uszkodzenia transportowanych towarów. Aby zminimalizować tego typu niebezpieczeństwa, należy w odpowiedni sposób zadbać o odpowiednie zabezpieczenie towaru przekazywanego między dostawcami, właściwy stan pojazdu oraz umiejętności kierowcy-kuriera. Elementem, którego nie uwzględnia takie planowanie, jest między innymi stan dróg. Odpowiednio zaprojektowane łańcuchy dostaw to klucz do sukcesu branży, szczególnie tej opartej na transporcie i usługach kurierskich dostarczających gotowy produkt. Optymalizacja procesów logistycznych, dbałość o bezpieczeństwo pracy i ograniczenie ryzyka wypadków, tak w magazynach, jak również i w spedycji, może przełożyć się na efektywność łańcucha dostaw oraz podnieść jego odporność na wszelkie zagrożenia.

Usprawnienia i bezpieczeństwo w łańcuchach dostaw w branży e-commerce

Sektor e-commerce jest nierozerwalnie związany z firmami kurierskimi. Dzięki niemu powstało rosnące zapotrzebowanie na przesyłki. Przez lata rosnącej popularności zakupów online usługi kurierskie dostosowywały łańcuch dostaw do tej specyficznej branży. W ostatnich latach możemy oglądać ciągłe innowacje i zmiany obejmujące kompleksowe usługi kurierskie, motywowane ciągle rosnącymi zamówieniami z e-sklepów. Jedną z nich jest funkcja śledzenia przesyłek. Jest ona dostępna w większości firm kurierskich. Zapewnia ona, zarówno nadawcy, jak i odbiorcy, możliwość monitorowania drogi przebytej przez przesyłkę, a co za tym idzie – przewidzenie planowanego dnia oraz godziny doręczenia, umożliwiając wygodne zaplanowanie odbioru. Tego typu darmowa usługa zwiększa poczucie bezpieczeństwa klientów korzystających z usług branży logistycznej, którzy w każdej chwili mogą sprawdzić status swojej przesyłki i śledzić końcową fazę łańcucha dostaw.

Inną innowacją łańcucha dostaw kurierskich w branży e-commerce, w której kluczową rolę odgrywa logistyka, jest produkcja i popularyzacja maszyn ze skrytkami zwanych Paczkomatami. Paczkomaty to duże usprawnienie w transporcie produktu, skracające czas oczekiwania i odbiór. Klient unika bezpośrednio kontaktu z kurierem, nie musi być we wskazanym miejscu o danym czasie w celu odbioru zamówionego produktu. Wystarczy, że odbierze je samodzielnie w urządzeniu paczkomatowym dostępnym w każdy dzień i całodobowo. Wśród wielu firm kurierskich elementem, który wyróżnia daną usługę na tle innych, jest krótszy czas realizacji zleceń. Wejście Paczkomatów w życie zapoczątkowały zmiany, według których adresat nie czeka na przesyłkę w domu, ale może odebrać ją sam w specjalnych automatach. Paczkomaty używane są przez wielu dostawców InPost oraz jego klientów. Przy użyciu odpowiednich informacji o przesyłce, danych czy z użyciem aplikacji mobilnej InPost Mobile możliwe jest nadawanie bez etykiety lub bezdotykowe odbieranie produktu ze skrytek. Umożliwienie klientom korzystania z powyższych udogodnień na pewno pomoże w osiągnięciu wysokiej sprzedaży produktu bądź usług.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca, oprócz właściwego zarządzania, dba o efektywny łańcuch dostaw idący w parze z dobrze zaplanowaną logistyką. Bez niego żadna branża nie miałaby możliwości rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą dodatkowo usprawnić procesy łańcucha dostaw, zintegrowane z odpowiednio rozplanowaną logistyką. W jego skład wchodzą odpowiednie przysposobienie magazynów, stosowanie nowoczesnych technologii, ujednolicenie procesów, nie zapominając również o wpływie bezpieczeństwa na jakość łańcucha dostaw. Ważnym aspektem jest również transport produktu oraz znajomość jego trasy, szczególnie w obszarze e-commerce. Kolejne usprawnienia łańcucha dostaw w tym obszarze pozwoli ujednolicić proces i zwiększyć wydajność, co pomoże zdobyć zaufanie klientów i sprowokować wzrost sprzedaży.