Aplikacje mobilne

Czy aplikacje mobilne potrzebują dostępu do Internetu?

Aplikacje mobilne coraz częściej wymagają do działania wyrażenia zgody na dostęp do różnych uprawnień. Użytkownicy prawie za każdym razem automatycznie zezwalają na ich przyznanie. Jednak czy każda z nich rzeczywiście potrzebuje np. dostępu do sieci?

Jakie niebezpieczeństwa mogą nieść uprawnienia aplikacji?

Systemy operacyjne w smartfonach z roku na rok stają się bezpieczniejsze. Niestety szkodliwe aplikacje i tak czasem znajdują sposób na obejście ich zabezpieczeń. Jednymi z najczęstszych powodów ich złamania są niewłaściwe decyzje użytkowników dotyczące zgody na dostęp programów do poszczególnych funkcji telefonu. Najczęściej zaraz po pobraniu aplikacja zapyta Cię o ich potwierdzenie. Zwykle zamykają się one do esencjonalnych fragmentów oprogramowania jak np. zgoda na użycie lokalizacji urządzenia przy zdalnym otwieraniu skrytki w Paczkomacie. Nie zawsze jednak wszystkie uprawnienia, o których udostępnienie jesteś proszony, są potrzebne do właściwego funkcjonowania aplikacji. Pamiętaj, że program, któremu nadałeś dostęp do uprawnień, będzie mógł w pełni z nich korzystać bez potrzeby ponownego pytania użytkownika o zgodę. Problem pojawia się na przykład wtedy, kiedy aplikacja, która kompletnie nie jest związana z komunikatorami głosowymi, zapyta Cię o możliwość korzystania z mikrofonu – najprawdopodobniej użyje go do podsłuchiwania Twoich rozmów. W ten sposób otrzyma informacje potrzebne np. do targetowania reklam. To samo tyczy się uprawnień pobierania danych. Nie dość, że aplikacja będzie w udostępniać informacje o Tobie bez Twojej wiedzy, to w dodatku narazisz się na dość duże koszta związane z naliczaniem opłat przez operatora za zużyte pakiety Internetu. Jeśli nie chcesz, aby Twoje dane osobowe zostały wykradzione, koniecznie sprawdź, na co pozwalasz zainstalowanym aplikacjom.

Jak więc sprawdzić, do jakich funkcji mają dostęp poszczególne aplikacje? W menu ustawień Twojego smartfona znajdziesz listę uprawnień każdej z nich. W zależności od systemu operacyjnego funkcje aplikacji mobilnych oraz proces zmiany ich dostępu nieco się różni. W telefonie lub tablecie z systemem Android, aby sprawdzić jakie uprawnienia posiada aplikacja, należy wejść w ustawienia, następnie w zakładkę „Aplikacje i powiadomienia” i wybrać program, który Cię interesuje. W menu aplikacji powinieneś znaleźć przycisk z napisem „Uprawnienia”, po którego kliknięciu zobaczysz, na jakie funkcje jej zezwalasz. Użytkownik produktu firmy Apple musi natomiast otworzyć ustawienia, po czym zjechać na dół menu – każda pobrana aplikacja powinna być tam widoczna. Wystarczy kliknąć którąkolwiek z nich, aby móc zobaczyć ich uprawnienia.

Instalowanie nieznanych aplikacji

Prawie każda aplikacja, której będziesz kiedykolwiek potrzebował, znajduje się w katalogu autorskiego sklepu Twojego systemu – Google Play, App Store czu Huawei AppGallery. Mają łącznie nieco ponad cztery miliony dostępnych do pobrania programów. Jednak nawet tak długa lista aplikacji czasem nie zadowala użytkowników. Stąd też pojawia się potrzeba na instalowanie ich z nieznanych źródeł. Jeszcze nie tak dawno można było uzyskać tę możliwość jedną zmianą ustawień. System Android 11 wprowadził jednak kilka zmian utrudniających ten proces. Przede wszystkim, każde oprogramowanie, które ukazało się po „jedenastce”, wymaga teraz przyznawania dostępu do wielu uprawnień każdej aplikacji niepobranej ze Sklepu Play. W przypadku iOS jest jeszcze trudniej. Ten system jest bardzo „zamknięty” i szczególnie dba o bezpieczeństwo swoich użytkowników. Dlatego instalowanie aplikacji spoza App Store jest w zasadzie niemożliwe bez łamania zabezpieczeń telefonu lub tabletu.

Z drugiej strony może to i lepiej. Pobierając aplikację z nieznanej strony w Internecie, narażasz się na duże niebezpieczeństwo. Aplikacja nie zawsze zapyta Cię o uprawnienia, przez co możesz paść ofiarą kradzieży danych, takich jak np. Twoje imię i nazwisko, lokalizacja, czy nawet numer karty kredytowej. Z powodu rosnącej świadomości telefonów, przedsiębiorcy coraz częściej zadają sobie pytanie: strona mobilna czy aplikacja? Oczywiście, ta druga jest znacznie bardziej przystępna, jednak aby móc ją udostępnić np. w sklepie App Store, należy otrzymać odpowiednią autoryzację, co może być dość skomplikowane.

Specjalny dostęp aplikacji mobilnych do uprawnień

Mobilne aplikacje na telefon z systemem Android od dziesiątego października 2018 roku mogą żądać specjalnego dostępu do niektórych uprawnień. Aby je znaleźć, należy zagłębić się w ustawienia telefonu. Co więcej, ich właściwe działanie nie zawsze jest dobrze wytłumaczone. Są to na przykład „Dostęp do powiadomień”, „Optymalizacja baterii”, czy „Nieograniczony dostęp do danych”. Ostatnia opcja sprawia, że każda aplikacja, której na nią zezwoliłeś, może używać pakietów z Internetem w tle bez wiedzy użytkownika. Najczęściej korzystają z niego komunikatory takie jak np. WhatsApp i Messenger, skrzynki e-mail i aplikacje portali społecznościowych. Jeśli jednak o te uprawnienia prosi aplikacja kompletnie niezwiązana z przesyłaniem wiadomości, to bardzo możliwe, że użyje ich do wykradnięcia i udostępnienia Twoich danych. Poza kwestią bezpieczeństwa warto zastanowić się nad wyłączeniem „Nieograniczonego dostępu do danych” z powodu kosztów, które może generować. Jednorazowe połączenie z Internetem może i nie obciąży znacząco Twojego rachunku, jednak jak mówi stare przysłowie: „Kropla drąży skałę”. Ciągłe działanie aplikacji w tle powoli wyczerpie dane zawarte w pakiecie, a zakup kolejnego zwykle trochę kosztuje.

Jak zablokować aplikacjom dostęp do internetu?

Aby zablokować aplikacjom dostęp do sieci, trzeba trochę poszperać w ustawieniach komórki lub tabletu. Urządzenia z systemem Android posiadają jedną z najbardziej rygorystycznych opcji oszczędzania pakietów danych. Żeby ją aktywować, musisz wejść kolejno w Ustawienia, rubrykę „Sieć i Internet”, a następnie „Użycie danych”. Znajdziesz tam zakładkę „Oszczędzanie danych”, której włączenie zatrzyma dostęp do połączeń z siecią większości aplikacji. Jeśli chcesz się upewnić, czy konkretna aplikacja nie łączy się z siecią bez Twojej wiedzy, musisz znaleźć w zaawansowanych ustawieniach powiadomień wspomnianą wcześniej opcję „Nieograniczony dostęp do danych”. W urządzeniach działających na oprogramowaniu iOS wystarczy wpisać w wyszukiwarce ustawień hasło „Odświeżanie aplikacji w tle”, a następnie ją dezaktywować.