Marketplace

Marketplace – czym jest i jak działa?

Jednym z kanałów sprzedaży internetowej może być marketplace. Czym różni się od typowego sklepu internetowego? Jak działa i czy warto udostępniać swoje towary właśnie na takiej platformie sprzedaży? Podpowiadamy, jak kupować w marketplace oraz którą z platform wybrać dla swojego biznesu.

Co to jest marketplace?

Branża e-commerce w Polsce rośnie w siłę i z roku na rok notuje coraz większy ruch i wpływy. Nowe sklepy internetowe pojawiają się na rynku niemal co chwilę, a ich założycielami mogą być nie tylko duże marki, ale też małe, jednoosobowe firmy. Niestety z założeniem indywidualnego sklepu online związane są różnorodne koszty oraz obowiązki. Jeśli na wstępie wolisz ich uniknąć, koniecznie zainteresuj się sprzedażą poprzez marketplace. Nie jest to typowy sklep internetowy, a ogromna platforma sprzedażowa, na której znajdują się produkty od różnych marek, firm i dostawców. Decydując się na sprzedawanie poprzez taką platformę, możesz oferować swoje produkty szerokiej rzeszy klientów bez zakładania własnego sklepu. Możesz również prowadzić swój indywidualny sklep online, a jednocześnie docierać ze swą ofertą do o wiele szerszej klienteli za pośrednictwem marketplace. To również świetnie miejsce dla konsumentów, którzy chcą porównać dostępne na rynku artykuły i ich ceny. Na marketplace znajdziesz wiele produktów, które można zgromadzić w obrębie jednej kategorii, dzięki czemu łatwiej dokonasz decyzji zakupowej.

Jakie są najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce?

Chcąc docierać do szerokiego grona klientów, którzy faktycznie będą zainteresowani konkretnym produktem, warto dobrze przemyśleć to, którą platformę marketplace wybrać. Jest ich bowiem wiele, a do najpopularniejszych w Polsce należą:

  • Allegro – przez lata była to jedyna popularna platforma typu marketplace na polskim rynku e-commerce. Obecnie ma już nieco większą konkurencję, ale wciąż to właśnie Allegro jest bardzo chętnie wybierane zarówno przez sprzedawców, jak i przez samych klientów. Co ważne, nie jest to platforma wyspecjalizowana – można na niej kupić niemal wszystko, a klienci mogą skorzystać z wygodnej i taniej dostawy do Paczkomatów InPost.
  • Empik – oferuje swój marketplace od 2017 roku i choć platforma ta obejmuje nawet kategorie typu AGD, sport i motoryzacja, to jednak Empik kojarzony jest głównie z szeroką gamą książek, gier, filmów, muzyki oraz różnorodnych gadżetów.
  • Morele.net – to zarówno doskonale znany internetowy sklep z elektroniką, jak i platforma typu marketplace i to bardzo atrakcyjna dla sprzedawców z uwagi na korzystne warunki i niskie opłaty.
  • Amazon – choć jest to, bez wątpienia, największy marketplace na świecie, to jednak w Polsce dopiero zaczyna rozwijać skrzydła. Co ważne, jest to serwis równie ogólny, jak Allegro lub eBay, dzięki czemu praktycznie każda firma może zaprezentować tu swoją ofertę i przyciągnąć klientów dostawą do Paczkomatów.
  • Facebook Marketplace – od 2017 roku działa również marketplace na Facebooku. To platforma umożliwiająca zawieranie transakcji wszystkim użytkownikom serwisu i z tego względu sprzedaż na marketplace Facebooka jest tak imponująca. Kanał ten bywa chętnie wykorzystywany przez osoby indywidualne, które chcą pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów, ale są w nim również obecne oferty firmowe.

Oczywiście nie są to wszystkie platformy typu marketplace, jakie można znaleźć, ale wyłącznie te najbardziej znane i chętnie wybierane przez użytkowników. Chcąc rozpocząć lub zwiększyć sprzedaż swych produktów, warto zdecydować się na jedną z popularniejszych platform, która ułatwi dotarcie do nowych użytkowników bez ponoszenia kosztów na starcie.

Marketplace czy sklep internetowy? Najważniejsze różnice

Niektóre firmy decydują się wyłącznie na jeden kanał sprzedażowy, inne oferują produkty w różnych miejscach. Jeśli również zastanawiasz się nad tym, co będzie korzystniejsze dla Twojego biznesu, sprawdź najważniejsze różnice pomiędzy sklepami internetowymi i platformą marketplace. Elektroniczna platforma sprzedażowa (marketplace) działa na podobnej zasadzie, co tradycyjne targowisko. To miejsce, w którym jest obecnych wielu sprzedawców, a każdy z nich oferuje klientom swoje produkty po dowolnej cenie. Korzystanie z marketplace wiąże się z pewnymi opłatami (najczęściej jest to system prowizyjny), ale za to miejsca takie umożliwiają bardzo łatwe dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. Sprzedawcy nie muszą się również martwić o całą infrastrukturę sklepu, jego poprawne działanie lub hosting. Najpopularniejsze platformy marketplace są doskonale rozpoznawalne i popularne wśród kupujących, co może przełożyć się na zyski poszczególnych sprzedawców. Oczywiście ewentualnym zyskiem trzeba się będzie podzielić z platformą – szczegóły zależą od wybranego serwisu, a nawet od kategorii lub ceny produktu. Tak prezentują się najważniejsze zalety sprzedaży poprzez marketplace dla sprzedawcy:

  • Możliwość natychmiastowego wejścia na rynek i docierania ze swą ofertą do wielu potencjalnych klientów bez dużych inwestycji w pozycjonowanie i reklamę. Oczywiście najłatwiej o taki efekt, gdy oferuje się produkt unikatowy, którego nie mają w swym asortymencie inni sprzedający.
  • Ogromna baza klientów, którzy mogą być zainteresowani zakupem.
  • Wsparcie techniczne i możliwość korzystania z gotowej, sprawnie działającej platformy. Nie trzeba przejmować się żadnymi awariami i problemami technicznymi. Można skupić się wyłącznie na swej ofercie.

Do wad sprzedaży przez marketplace można zaliczyć sporą konkurencję, a także brak decyzyjności w kwestiach technicznych, wizualnych i związanych z zasadami, jakie obowiązują na danej platformie. Własny sklep internetowy trzeba samodzielnie założyć, zadbać o hosting, zbudować poszczególne kategorie. Trzeba go również wypromować, by pozyskać jakichkolwiek klientów. Start takiego przedsięwzięcia jest więc trudniejszy i nieco bardziej kosztowny, ale za to można decydować o szacie graficznej sklepu, jego specyfice, dodatkowej funkcjonalności, a od poszczególnych zamówień nie trzeba będzie odprowadzać prowizji. Wybór między własnym sklepem i sprzedażą produktów poprzez marketplace jest trudny. Wiele firm decyduje się nawet działać przez oba kanały sprzedażowe, by ze swoją ofertą docierać do jak największej liczby kupujących. Oto najważniejsze zalety sprzedaży produktów przez własny sklep e-commerce:

  • Brak dodatkowych opłat i prowizji od sprzedaży.
  • Możliwość decydowania o każdym aspekcie funkcjonowania sklepu.
  • Budowa rozpoznawalności własnej marki.

Wadą sklepów internetowych może być natomiast koszt ich założenia oraz uruchomienia, jak również wypromowania, a także konieczność zapewnienia sobie wsparcia technicznego na wypadek awarii. Zarówno sklepy internetowe, jak i marketplace to popularne kanały e-commerce, które wzajemnie się uzupełniają. Wiele dużych firm decyduje się na wykorzystanie potencjału obu tych rozwiązań. Mniejsze marki często stawiają na jeden z tych kanałów i ewentualnie po czasie decydują się na to, by swe produkty oferować także w innych miejscach. Zarówno własny sklep, jak i oferowanie produktów poprzez marketplace to dobry pomysł na biznes internetowy. Nie warto więc skreślać żadnego z tych rozwiązań.