Aplikacja mobilna

Dowiedz się, czym powinna charakteryzować się intuicyjna aplikacja mobilna

Planujesz tworzyć aplikacje mobilne, a może poszukujesz najlepszych rozwiązań na swoje urządzenia? Dowiedz się, czym powinna charakteryzować się intuicyjna i wygodna w użytkowaniu aplikacja mobilna. To pomoże Ci wybierać lub tworzyć oprogramowanie o intuicyjnym charakterze, wygodne dla użytkownika i bezproblemowe w obsłudze.

Po czym rozpoznasz intuicyjną aplikację mobilną?

Projektowaniem aplikacji mobilnych zajmuje się wiele osób i firm. Coraz częściej do prac tego rodzaju poszukiwani są UX oraz UI designerzy, którzy nie tylko świetnie znają rynek, ale też bazują na oczekiwaniach użytkowników, ich doświadczeniach i preferencjach oraz dbają o odpowiedni wygląd oprogramowania. Jako użytkownik nie zawsze dowiesz się, która z aplikacji została najstaranniej dopracowana, dopóki nie pobierzesz jej i nie przetestujesz. Pewną podpowiedzią mogą być oceny, jakie aplikacja posiada, a także recenzje użytkowników. Nic nie zastąpi jednak osobistego doświadczenia. Oto cechy, które zazwyczaj wyróżniają intuicyjne aplikacje mobilne:

  • Oszczędność elementów – w tym wypadku wskazany jest minimalizm. Dobre aplikacje na telefon powinny mieć możliwie uproszczone menu. Wszelkie ozdobniki i wyskakujące elementy powodują niepotrzebny chaos.
  • Zminimalizowana liczba niezbędnych kliknięć – proste aplikacje powinny być łatwe w obsłudze. Jeśli jest to oprogramowanie zakupowe, powinno umożliwiać sfinalizowanie transakcji w kilku krokach.
  • Przejrzysty i czytelny interfejs – ważna jest kolorystyka, układ i podział treści oraz opcji, a także ewentualne przyciski lub gesty, którymi można obsługiwać aplikację.
  • Stosowanie sprawdzonych rozwiązań, do których przyzwyczajony jest użytkownik – jeśli w większości aplikacji zakupowych przycisk zakupu, potwierdzenia lub przejścia do płatności znajduje się z prawej strony, to użytkownik właśnie tego się spodziewa za każdym razem. Gdy w innej aplikacji w tym samym miejscu zastosowany zostanie przycisk cofający akcję lub anulujący proces płatności, spora część użytkowników może się pomylić, a w efekcie tego porzucić koszyk.

Intuicyjne aplikacje powinny bazować na oczekiwaniach i przyzwyczajeniach użytkowników. Odpowiednio zaprojektowane oprogramowanie mobilne może wywierać pozytywny wpływ na decyzje zakupowe, a kiepska aplikacja może budzić frustrację i zniechęcić użytkownika.

Jak sprawdzić, czy aplikacja mobilna jest wystarczająco intuicyjna w obsłudze?

Osoby projektujące aplikacje mobilne, a w szczególności ci, którzy zajmują się tym hobbystycznie lub dopiero startują w tej branży, rzadko kiedy dysponują odpowiednim budżetem i możliwościami, by przeprowadzić szerokie badania wśród testerów. Dużą pomocą w projektowaniu aplikacji jest znajomość zasad UI/UX designu, a także świadomość, jak zweryfikować efekty.

Intuicyjna aplikacja mobilna powinna wyglądać przejrzyście, mieć prosty interfejs i optymalny rozkład funkcji. Wszelkie wyskakujące elementy oraz reklamy denerwują użytkownika, ale materiały reklamowe są coraz powszechniejsze w aplikacjach udostępnianych za darmo. By przekonać się, czy przygotowana aplikacja jest wystarczająco prosta i funkcjonalna, warto udostępnić ją do przetestowania wybranej grupie osób. Niektórzy użytkownicy chętnie wypróbują funkcjonalność aplikacji i skorzystają z oferowanych przez nią usług, gdy otrzymają coś w zamian – czasami wystarczy udostępnić kuszącą zniżkę lub darmowe materiały do pobrania. Gdy budżet jest większy, lepiej postawić na profesjonalne, odpłatne testy. Na co jeszcze zwracają uwagę użytkownicy aplikacji?

Funkcjonalność i łatwe obsługiwanie aplikacji jest niezwykle ważne, ale użytkownicy zwracają też uwagę na wiele innych kwestii. Z ich punktu widzenia aplikacja powinna być również estetyczna pod względem designu. Nie bez znaczenia są również jej wszelkie funkcje, kompatybilność z urządzeniami i tempo działania. Projektując rozwiązania mobilne dla firmy lub usługi, które są oferowane także w klasycznej wersji online, warto zadbać o estetyczną spójność, wykorzystać charakterystyczną kolorystykę. Aplikacja powinna być równie funkcjonalna, co klasyczna witryna sklepu lub firmy. Niemile widziane są rozwiązania, w których jedna z wersji jest faworyzowana. Ponieważ aplikacja działać będzie na różnych urządzeniach, powinna być minimalistyczna i lekka, by wykonywane w niej działania były szybkie i nie stanowiły obciążenia dla systemu i wydajności urządzenia mobilnego. Bardzo ważne jest również to, by zadbać o kompatybilność z możliwie dużą liczbą systemów operacyjnych i to nie tylko w ich najnowszych odsłonach. Użytkownicy zwracają uwagę na różne cechy aplikacji, które zależą również od tego, jaki jest cel konkretnego oprogramowania. Mobilna nawigacja musi oferować inny zestaw funkcji i usług niż mobilna aplikacja do zamawiania produktów spożywczych lub retuszu zdjęć.

Zalety intuicyjnych aplikacji mobilnych

O tym, jak istotne jest tworzenie aplikacji, które są intuicyjne i przyjemne w obsłudze, doskonale wiedzą doświadczeni projektanci. Sami użytkownicy również chętniej sięgają po te rozwiązania, które nie kojarzą im się z niewygodną obsługą. Największą zaletą aplikacji intuicyjnych jest to, że są popularne, chętnie instalowane i regularnie używane. W wielu wypadkach przekłada się to bezpośrednio lub pośrednio na zysk dla twórców. Stworzenie aplikacji mobilnej ma więc ogromny potencjał biznesowy — pozwala wykorzystać ją do wielu celów, a także osiągać konkretne korzyści. Jeśli jest to aplikacja zakupowa, może zachęcać użytkownika do przeglądania oferty i zrobienia zakupów. W przypadku darmowych aplikacji, które nie służą do zakupów, ale do działań takich, jak sprawdzanie pogody lub organizacja kalendarza, ich twórcy mogą osiągać zyski z odpowiednio zamieszczonych reklam. Każda aplikacja płatna, którą użytkownik zakupuje przed instalacją, generuje zyski już na starcie, dlatego też powinna być szczególnie dopracowana, a jej cechy, wygląd i obsługa muszą być nienaganne. Zaletą aplikacji intuicyjnych jest również to, że bywają chętnie polecane innym, dobrze oceniane i recenzowane, co również przekłada się na zyski twórców i zadowolenie kolejnych użytkowników. Warto więc inwestować w tworzenie oraz zakup aplikacji, których cechy są optymalnie zaprojektowane, a obsługa jest maksymalnie uproszczona.